Alpha Clinics

Riscul infecțiilor urinare crește în sarcină și la menopauză. Explicăm de ce și cum puteți preveni.

1. Riscul infecțiilor urinare în sarcină

În sarcină nivelul crescut de progesteron duce la relaxarea pereților uretrelor și a vezicii, fenomen care crește posibilitatea apariției refluxului urinar – urina se deplasează mai lent sau chiar se poate întoarce spre rinichi. Acest risc atinge apogeul atunci când fătul crește suficient de mare pentru a pune presiune pe vezică și astfel blochează scurgerea urinei. Pentru a afla dacă există bacterii în tractul urinar, este nevoie să faci periodic analize de urină pe parcursul sarcinii.

2. Riscul infecțiilor urinare la menopauză

Tot schimbările hormonale sunt de vină și pentru creșterea riscului infecțiilor urinare la menopauză, mai precis nivelul scăzut de estrogen, specific înaintării în vârstă. Estrogenul încurajează producerea de substanțe antimicrobiene naturale la nivelul vezicii urinare și ajută țesutul tractului urinar să devină mai puternic. În menopauză mucoasa uretrei se subțiază și devine mai sensibilă, iar mușchiul uretral își pierde puterea și tonusul, astfel se ajunge la o vezică urinară slăbită.

Semnele unei infecții urinare includ: durere, disconfort sau arsură la urinare, urinare frecventă sau necontrolată, chiar dacă urina este în cantități mici, urină urât mirositoare sau tulbure. În cazul în care experimentați și febră mare însoțită de frisoane sau transpirații, durere în partea inferioară a spatelui sau în partea laterală, chiar sub coaste, greaţă şi vărsături, adresați-vă de urgență medicului dumneavoastră, deoarece aceste simptome sugerează o infecție la nivelul rinichilor.

3. Cum putem preveni infecțiile urinare?

  • Hidratare corespunzătoare. Este necesar să beți între 6-8 pahare de apă pe zi. De asemenea este indicat să consumaţi alimente bogate în potasiu. Bananele, varza de Bruxelles, cartofii dulci, stafidele, somonul, iaurtul și fructul de avocado oferă cantitatea necesară de potasiu, pentru hidratarea optimă din interior. O altă sursă de hidratare sunt legumele și fructele de sezon care conțin multă apă. Printre acestea enumerăm: pepenele verde, pepenele galben, castravetele, căpșunele, ananasul și ardeiul gras.
  • Consumați suc de merișoare neîndulcit. S-a descoperit că protoantocianidinele de tip A (PAC) din componența merișoarelor inhibă dezvoltarea E.coli pe uroteliu (țesutul care căptușește tractul urinar).
  • Evitați pe cât posibil alimentele rafinate, zahărul, cofeina şi alcoolul. Acestea au un efect iritant.
  • Consumați vitamina C de la 250 mg la 500 mg pe zi şi zinc deoarece acestea ajută la combaterea infecţiilor.