Alpha Clinics

Avem voie să facem sport în timpul sarcinii?

Într-adevăr sarcina ne schimbă stilul de viață, dar acest lucru nu înseamnă că nu mai putem fi active. Sub atenta îndrumare a medicului puteți alege o rutină potrivită pentru dezvoltarea corectă a fătului, dar și pentru bunăstarea dumneavoastră psihică și fizică.

Rutina de exerciții fizice din timpul sarcinii

  • Este indicat să efectuezi 30 minute de activitate fizică moderată pe zi, de 3 ori pe săptămână;
  • Poartă îmbrăcăminte lejeră și confortabilă;
  • Nu mânca nimic cu o oră înainte de antrenament;
  • Ai grijă să te hidratezi corespunzător ;
  • Nu te extenua. Dacă nu poți vorbi normal în timpul exercitiilor fizice, este nevoie să încetinești ritmul.

Sporturi recomandate

  • Mersul este, în general, recomandat femeilor gravide deoarece este ușor de practicat, sigur și îmbunătățește tonusul cardiovascular;
  • Aerobicul ușor, fără sărituri, lovituri sau alergat în ritm rapid, de preferat un program de aerobic dedicat femeilor gravide;
  • Înotul. Este o modalitate foarte indicată de a face sport deoarece folosește tot corpul și nu forțează articulațiile;
  • Bicicleta staționară;
  • Yoga pentru gravide.

Trebuie evitate sporturile de contact cu alte persoane (handbal, baschet, arte marțiale) precum și cele cu risc mare de cădere sau schimbare bruscă de poziție cum sunt gimnastica, echitația, schiatul și patinajul.

Sportul este benefic pentru cele mai multe femei însărcinate, însă în anumite sarcini cu risc crescut trebuie evitat:

  • risc de avort;
  • placenta poziționată foarte jos;
  • afecțiuni cardiovasculare;
  • anemie severă;
  • diabet;
  • preeclampsie;
  • sarcină multiplă.

Pentru cele care practicau sport în mod regulat și înainte de sarcină, regimul de viață poate fi continuat, cu moderație, și pe parcursul primului trimestru de sarcină. Dacă acum vrei să începi să faci sport este bine să fie treptat, alegând exercitii ușoare a căror intensitate și duratș crește de la o sesiune la alta.

Intensitatea exercitiului fizic trebuie redusă odată ce treci de cea de-a 12-a săptămână de sarcină. Cu fiecare săptămână care trece, va fi din ce în ce mai important să asiguri fluxul de sânge corespunzător creșterii bebelușului. De aceea, este bine să încerci să eviți: statul pe spate în timpul exercițiului fizic și statul în picioare pe perioadă îndelungată.

De asemenea, mersul pe bicicletă trebuie evitat din trimestrul al doilea de sarcină. Totuși, dacă este principala modalitate de transport și ești o ciclistă experimentată poți să alegi să continui.

În trimestrul trei de sarcină evită activitățile care implică vibrații, cum sunt săritul, alergatul.

Trebuie să oprești activitatea fizică și să consulți medicul ginecolog în aceste situații:

  • sângerări vaginale
  • contracții uterine
  • scurgeri de lichid amniotic
  • senzație de greață, vomă;
  • dureri în piept sau palpitații;
  • amețeală, senzație de leșin.